Menu
Mijn Keunstwurk

Geschiedenisleraar van het jaar komt uit Friesland

18 november 2022

Hendrik Atze van Doezum, docent geschiedenis aan het Lauwers College in Buitenpost, is uitgeroepen tot Geschiedenisdocent van 2022. Hij is de winnaar van de negende editie van de verkiezing Geschiedenisdocent van het jaar. Deze verkiezing wordt georganiseerd door het Rijksmuseum in samenwerking met de NTR en het Nationaal Archief. Hij ontving de prijs uit handen van juryvoorzitter Noraly Beyer, mediadirecteur van de NTR Willemijn Francissen en Afelonne Doek, directeur van het Nationaal Archief.

De zoektocht naar de geschiedenisdocent begon in maart van dit jaar. Scholieren, directies en collega’s droegen meer dan honderd leraren voor. Een jury van prominente didactici en historici onder leiding van juryvoorzitter Noraly Beyer selecteerde uit de aanmeldingen tien leraren en bezocht hen op school. Deze bezoeken leverden een shortlist op van zes leraren van wie videoportretten zijn gemaakt. Uit deze shortlist is een top drie gekozen:  Hendrik Atze van Doezum (Lauwers College, Buitenpost), Daan Krahmer (Eckartcollege Eindhoven), Mayella Urlings (ROER College Schöndeln, Roermond) uit wie de jury nu de beste geschiedenisdocent van het jaar heeft gekozen.

Het is ontroerend om te horen en te zien hoe deze docent met jeugdig elan, zo overtuigend en met zoveel passie het heden verklaart uit het verleden. – Juryvoorzitter Noraly Beyer

Hendrik Atze van Doezum zal een jaar lang de ambassadeur van het geschiedenisonderwijs zijn, neemt een lesvideo op én mag met de hele klas naar het Rijksmuseum. De gehele top 3 wordt met hun leerlingen uitgenodigd voor een bezoek aan het Nationaal Archief in Den Haag.

Filmleraar van het jaar

Naast deze prachtige titel was Hendrik Atze ook in de race voor de titel ‘Filmleraar van het jaar’. De docent die op een innovatieve manier film in zijn geschiedenislessen weet te verwerken was vanuit Filmhub Noord geselecteerd uit de drie noordelijke provincies voor deze landelijke verkiezing. Bij de landelijke bekendmaking in het hoofdstedelijke Eye Filmmuseum op 16 november greep hij helaas net naast deze tweede titel, maar zijn opvallende maner van lesgeven is niet onopgemerkt gebleven. De leerlingen waarderen z’n omgangsvorm, z’n activerende en motiverende lesmethoden vol interactie en z’n bevlogenheid.