Donderdagavond 19 maart vond de informatiebijeenkomst van het crowdfundings platform voordekunst plaats bij Keunstwurk. Centraal stonden de do´s and dont´s en de succesvolle voorbeeldprojecten van beeldend kunstenares Aafke Ytsma en onafhankelijk schrijver Sjoerd Bergstra. Er was veel belangstelling voor deze bijeenkomst en het publiek was divers qua achtergrond en leeftijd.
Introductie voordekunst
Roy Cremers van voordekunst hield eerst een algemeen verhaal over voordekunst, want niet al het publiek was al bekend met de website. Hij liet onder andere zien waar de projecten die zich aanmelden op getoetst worden. Belangrijk is dat het om een kunstproject gaat en dat het voorgestelde plan haalbaar is in de looptijd van de actie. Voordekunst voorziet iedere aanbieder van advies over een goede campagne.
Succesvolle voorbeeldprojecten
Zowel Aafke als Sjoerd bevestigen hoe belangrijk de voorbereidingstijd van een project is. Breng je netwerk goed in kaart en zoek ambassadeurs die je verhaal willen vertellen, zodat je een groter bereik krijgt. Een crowdfundingsactie is veel werk, maar je krijgt er ook heel wat voor terug. Aafke heeft veel nieuwe connecties opgedaan. Daarnaast heeft het haar meer zelfvertrouwen gegeven: “Zoveel mensen die je steunen, geeft je het vertrouwen dat je zoiets weer kunt bereiken”.